Ételfüggőség dióhéjban

A kényszerevés tünete kialakulhat ételfüggőségtől. A finomított cukor, a finomított liszt és egyéb szénhidrátok ugyanolyan függőséget okoznak a szervezetünkben mint az alkohol, a drog vagy a cigaretta.
Ebben az esetben fizikai sóvárgást érzünk egy-egy étel iránt. Ezt a vágyat nem tudjuk legyőzni mivel szervezetünk szinte követeli, hogy megkapja az áhított élelmiszert és csak akkor nyugszik meg egy rövid időre amikor eszünk valamit.

Egy teszt melyből megtudhatod, hogyan állsz az ételfüggőséggel:

A teszt kitöltése: felül a világoskék csíkban egy állítást találsz. Lentebb jelöld be, hogy ez az állítás rád igaz vagy hamis. Válaszadás után a következő állításhoz a “Next” gombra (jobb alsó sarok) kattintva jutsz. Mivel rendszer nem jól kezeli az ékezetes betűket, ezért most be kell érned nélkülük.

 

Az ételfüggőség fázisai

    1. Ételhasználók
      Ők azok akik legtöbbször gyorsan, kapkodva esznek és nem figyelnek oda, hogy a bevitt élelmiszer mennyire tápláló, mennyire egészséges.
      Jellemző rájuk, hogy kihagynak egy-egy étkezést. Egyszer túl sokat, máskor szinte semmit nem esznek.  A nagy családi összejövetelek során, vagy egy-egy érzelmi túlterhelés során ( öröm, bánat egyaránt ) számukra a nagy étkezéseken van a hangsúly.  Vannak napok amikor viszont képesek  figyelmen kívül hagyni éhségérzetüket.

 

    1. Étellel visszaélők
      Ők azok akik  hetente minimum kétszer túleszik magukat a falási kényszerük miatt. Képesek napokon sőt heteken át ugyanazt az ételt enni. Gyakran gondolnak az evésre akár jutalmazásról, akár büntetésről van szó.  Több fogyókúrán túl vannak, melyek hozhattak számukra kisebb-nagyobb sikert, de a végén ismét győz a falási roham és újra vissza hízzák amit keservesen leadtak a diéta során.  Jellemző rájuk a bűntudat, a lelkiismeret furdalás, az önbizalomhiány.

 

  1. Ételfüggők
    Ez a legsúlyosabb fokozat. Ők azok akik az evésen kívül másra nem tudnak gondolni. Nem érdekli őket, hogy kárt tesznek az egészségükben, nem érdekli őket, hogy hogy néznek ki. Az evés miatt leépítik a családi baráti kapcsolataikat, napjaikat elzárva a külvilágtól evésbe menekülve élik. Jellemző rájuk a félelem, az önvádaskodás, az önutálat,  ha ételről van szó nem képesek tisztán gondolkodni. Gyakran viselkednek agresszívan ezzel leplezve önbizalomhiányukat.

 

Hogyan győzheted le az ételfüggőséget?

Mind a három fázist komolyan kell venni. Lehet, hogy most azt mondod, hogy  magadra ismertél egy-egy fázis során, de Te ettől még nem vagy sem ételhasználó, sem ételfüggő. Ez természetes dolog!
A tagadás egy  lelki védekező mechanizmus a szervezetünk részéről, mely nem tud jó és rossz szokás között különbséget tenni. Azt “tudja”, hogy a jelenlegi  állapotot veszély fenyegeti ezért azt meg kell védeni.
Tehát az az első amivel meg kell küzdened az a tagadás.

A tagadás típusai:
– Ez a kis nasi nem befolyásolja a fogyókúrámat
– Alig ettem ma valamit ( az igazság az, hogy szinte egész nap rágcsáltál valamit )
– Majd az ünnepek után elkezdem a fogyókúrát, hiszen akkor úgysem lehet diétázni
– Azért ettem, hogy levezessem a feszültséget

Meg kell figyelned, hogy nálad hogyan jelentkezik a tagadás. Lehet, hogy a fent leírtaknál máris magadra ismertél, lehet, hogy egyszerűen kerülöd, sőt el is hárítod a beszélgetést ha súlyodról, fogyásról vagy étkezési szokásról van szó. Lehet, hogy a külvilág felé azt mutatod, hogy minden szép és jó,  de belül gyötrődsz, szenvedsz a túlsúly miatt.  Bármelyik is igaz rád tudatosan kell ezeket legyőznöd.

Hogyan győzheted le?

    • Vezess étkezési naplót, mely tartalmazza mit, mikor és mennyit ettél, ittál. Minden étkezésnél jegyezd le, hogy milyen lelkiállapotban voltál az étkezés előtt és az étkezés után.
      Ha legalább 1 hétig vezeted a naplót képet kapsz arról, hogy melyek azok az ételek amelyek nap mint nap szerepelnek az étlapodon, ezek lesznek a számodra kritikus élelmiszerek, melyek számodra a függőséget jelentik.
      Megtudod, hogy mennyi is a valós ételmennyiség amit egy nap beviszel a szervezetedbe.  Egy kutatás szerint a túlsúlyos emberek legtöbbször helytelenül ( alul ) becsülik meg a bevitt ételek mennyiségét.
      Megtudod hogyan hat lelki állapotodra az adott étel. Az étkezés előtt ideges, feszült voltál, de amint megtömted a bendőd máris nyugodtnak érezted magad?  Öröm vagy negatív érzelem hatására tört rád az evési roham?

 

    • Mindig porciózd ki az ételt amit megeszel! Ez azért nagyon fontos, mert a szemmértékkel hajlamosabbak vagyunk többet enni a kelleténél. Lehetnek olyan időszakaid amikor úgy gondolod, hogy egy adag zöldség, egy adag hús nem csillapítja éhséged, pedig tegnap elég volt. Ha tudatosan figyelsz az adagokra akkor elkerülhető a túlevés, mely beindítja a tagadás mechanizmusát és arra sarkal, hogy még többet egyél.
      Ennek ellenkezője is előfordulhat ha csak ránézésre ítéled meg az ételadagot, azaz kevesebbre méretezed mint amennyire a szervezetednek az egészséges működéshez szüksége van.

 

    • Engedd el a rossz szokásokat! A legtöbb ételfüggő a szokásainak rabja, mely párosul az étkezéssel.  Minden este megnézed a kedvenc sorozatod miközben sós vagy édes rágcsálnivalót készítesz be a tévénézéshez. A családi, baráti összejöveteleitek  elengedhetetlen feltétele az étkezés? Ha hazaérsz valahonnan rögtön eszel valamit még akkor is ha nemrég ettél?

 

    • Mindig csak egy napra tervezz! Amikor felveszed az ételfüggőséggel a harcot lesznek rossz napjaid, amikor ideges, feszült, szomorú leszel. Ezeket a napokat nem könnyű átvészelni, megkönnyíted ha mindig csak az előtted való napra koncentrálsz. Csak a mán kell túlesned és máris egy lépéssel közelebb vagy a célodhoz.  Egy ismerősöm úgy szokott le a dohányzásról, hogy azt tűzte ki célul, hogy ma nem fog rágyújtani.  Mindig csak az aznap volt számára a fontos, nem nézte, hogy mi lesz 1 hét múlva vagy 1 év múlva, csak az számított, hogy ma ne gyújtson rá! Te is mindig csak arra koncentrálj, hogy ma legyőzd az ételfüggőséged!

 

  • Gondolkodj pozitívan! Az étekfüggők gyakran gyakran gondolnak önmagukra bűnösként, akaratgyengeként, sokszor érzik kevesebbnek magukat másoknál. Minden nap erősítsd magad pozitív gondolatokkal, mondatokkal.  ” Jól érzem magam a bőrömben!” , “Vonzó vagyok!” stb.  Ha van kedvenc idézeted ami erőt ad számodra akkor azt tűzd ki az íróasztalod fölé, a fürdőszobai tükörre és naponta többször olvasd el.

 

Ismerd fel az ételfüggőséged, kezd el még ma a legyőzését, hogy elindulj egy egészségesebb, falási rohamoktól mentes élet felé! 🙂

Kapcsolódó bejegyzések:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.