Reggelizz, mint a király?

„Reggelizz, mint a király, ebédelj, mint a polgár, vacsorázz, mint a koldus!”

Az ismert mondás szerint reggelire jól bekéne lakomáznunk, az ebédet már nem kéne túlzásba vinnünk, vacsorára pedig kenyeret kéne ennünk vízzel. Ez egy igen egyszerű szabálynak tűnik, de az egészséges napi étkezésnek nem így kéne felépülnie, pláne nem akkor, ha az ember fogyni akar. Hol van hát a hiba, és mi lenne az ideális? Kezdjük a reggelivel:

Reggeli

Mindenféle mende-mondát, olykor nagy butaságokat is találhatunk az internet sötét bugyraiban a reggeli mibenlétéről. Vannak, akik valóban úgy tartják, reggel ehetünk akármit és akármennyit, ugyanis azt nap közben úgyis felhasználja a szervezetünk. Mások azt mondják, a reggelit inkább jobb kihagyni, és csak feketekávét valamint hideg fürdőt kell venni, ezzel juttathatjuk szervezetünket megfelelő energiaszintre a reggel elkezdéséhez. Egyik állítás sem állja meg igazán a helyét, és különösebb tudományos háttérrel sem rendelkeznek, egyszerűen ez valakinél bevált, lefogyott, jobban érzi magát tőle, de ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy másnál is ez a helyzet, sem pedig azt, hogy kifejezetten egészséges lenne. Ébredés után a szervezetünk mondhatni újra indítja magát, de egyes „összetevők” lassabban állnak fel, mint mások. Általában ha lefekvés előtt nem tömtünk tele magunkat, ilyenkor éhesek vagyunk. Persze sokan azt mondják reggel egyáltalán nem éhesek, ezért nem is szoktak enni, de igazából ez pont fordítva van, azért nem éhesek, mert megvonták szervezetüktől az ébredés után reggelit, így a szervezetük megtanult alkalmazkodni. Amint bevezetjük étrendünkbe a reggelit, érezni fogjuk, hogy igenis kívánunk valamit enni reggel is. Ha kihagyjuk a reggelit, akkor az induláshoz fontos tápanyagoktól fosztjuk meg szervezetünket. Persze meg tudja oldani ügyesen, hiszen ezért raktározzuk el a tápanyagokat, de a szervezet így csak arra lesz képes, hogy csökkentett üzemmódban tudjon működni, ami talán nekünk fel sem tűnik. De ha reggelizünk és igyekszünk szervezetünket minden jóval ellátani, akkor fokozódik a szellemi és a fizikai teljesítőképességünk is.

Mint a király?

A legjobb megoldás mindig az arany középút! Valahol a lakomázás és a semmit nem evés között van az a mennyiség, amit el kéne fogyasztani mindig reggelire. Az ideális reggeli tartalmaz teljeskiőrlésű gabonát, legyen az egy szelet rozskenyér, zabpehely, vagy teljeskiőrlésű pászka. Ezen kívül valamilyen nyers gyümölcsöt vagy zöldséget, például a müzlibe karikázhatunk télen banánt, nyáron epret/málnát/cseresznyét/barackot, a szendvics mellé fogyasszunk paradicsomot, paprikát, uborkát. Máris rengeteg rosttal, vitaminnal és ásványianyaggal kényesztettük testünket. Ezek után a fehérje következik, a müzlihez tejet, vagy joghurtot, a szendvicsre sonkát vagy sajtot tehetünk (persze próbáljunk mindig sovány tej- és hústermékeket választani). Fogyasszunk italként vizet, teát, kávét (pici tejjel, édesítővel), esetleg házi, frissen facsart gyümölcslevet. (A cukorbetegek figyelmét pedig felhívnám arra, hogy reggelire nem javasolt tejet sem inni, sem enni, ugyanis az inzulin elválasztás a korai órákban igen alacsony és a tej különösen meg tudja terhelni ilyenkor a hasnyálmirigyet. Egészségeseknél ez a veszély nem áll fönt, de azért 2 dl tejnél többet már csak a kalória tartalma miatt sem érdemes fogyasztani). A tojás ételeket sem kell kerülni, pici zsiradékkal tojásrántotta, tükörtojás, teljeskiőrlésű kenyér és sok zöldség megfelelő reggeli, de figyeljünk oda, hogy 1-2 tojásnál többet azért ne együnk, és ezt maximum heti egyszer, de inkább kéthetente vegyük fel a menüre. A klasszikus tejbregríznek és tejberizsnek viszont mennie kell, a tej és a gabona miatt igen magas a kalória és szénhidrát tartalma még akkor is ha édesítőszerrel készítjük, mindazonáltal tápértékben nem érnek fel a fent felsorolt ételekkel.

Végül

Tehát elmondhatjuk, hogy a reggeli rendkívül fontos szervezetünk számára, és az sem mindegy mit és mivel eszünk. Egy tápanyagdús étkezés viszont a diétánkat is megalapozhatja, energiával, vitaminokkal tölthetjük fel a szervezetünket, ami biztosíthatja a jó közérzetünket és napunk pozitív kezdetét. Ezek után már sokkal több kedvünk lesz délután egy kis mozgáshoz. 😉

Kapcsolódó bejegyzések:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.