Vásárolni mentem! Mit tegyek a kosaramba?

Diétás, lightos, zsírszegény, zero cukor… De most mégis melyiket vegyük meg? Ha fogyni akarunk, akkor mi alapján döntsük el, hogy melyik jelzővel ellátott termék segíti a diétánkat és melyik az, amelyik pusztán csak hangzatos szövegként funkcionál? Az étkezés a vásárlásnál kezdődik, zsíros, agyon cukrozott termékekből sosem fogunk tudni számunkra megfelelő fogást készíteni, ezért nagyon oda kell figyelni, mégis mit teszünk a kosárba.

A boltban

Manapság jó marketingfogásokkal mindent el lehet adni, azonban nem csak haszontalan kütyüket tukmálnak ránk a kereskedők, de bizony egészségtelen ételeket is. Gondoljunk csak bele, a nagy gyorséttermek reklámjai után igazán megjön az étvágyunk és kedvünk támadna autóba vágni magunkat és elhajtani a legközelebbi ilyen étterembe. Sajnos a roston halaknak és a kertészsalátának nem dukált ilyen marketing háttér, így hírnevük nem terjed olyan hatékonyan, mint a hamburgeré. Ebből is látszik, hogy sajnos ma már nem hallgathatunk azokra a bizonyos becsaphatatlan ösztönökre, mert agyunk borzasztóan nagy befolyás alatt áll. Igenis tudatosan kell táplálkoznunk, így tudatosan is kell vásárolnunk. Szerencsére ma már országunkban igen jól tudunk tájékozódni arról, hogy mit is veszünk le a polcról. Minden csomagolt árun rajta kell lennie egy tápanyagtáblázatnak, amin feltüntetik az adott termék legfontosabb tulajdonságait.

  • Energia és makrotápanyag tartalmat (fehérje, szénhidrát, zsír)
  •  Összetevők (amelyikből a legtöbb van az adott termékben, az van legelöl és így sorban)
  •  Allergének (vastag, kiemelt, aláhúzott betűkkel)

Tehát nem árulnak a gyártók zsákba macskát, csak nekünk kell időt és energiát nem sajnálva odafigyelni ezekre az információkra. Ha legyőzzük a reklámok nyújtotta kísértést, és nem hagyjuk magunkat elcsábítani egy-egy új ízű csokira, akkor máris egy lépéssel közelebb kerültünk célunkhoz.
Az internet csodái

Hajlamosak vagyunk azonban ezt a procedúrát sietség vagy nemtörődömség miatt elhagyni, ugyanis ez valóban egy rendkívül macerás mozzanat, amikor a zsúfolt boltban, a hűtőpultnál állva három joghurtot próbálunk összehasonlítgatni és közben a vevők bosszankodnak, hogy nem férnek el tőlünk, és még a bolti dolgozó is csúnyán néz ránk, mert nem tudja feltölteni a polcot. Igen, ez tud kellemetlen helyzeteket szülni. Erre azonban létezik megoldás. Ma már sok élelmiszerkereskedelem rendelkezik webshoppal, ahol ugyanúgy fel vannak tüntetve ezek az adatok az egyes termékeknél, így ha nem is akarunk az interneten vásárolni, azért a termékeket egész nyugodtan összehasonlíthatjuk, így felkészülve érkezünk a sarki közértbe. Így még egy lépéssel közelebb kerültünk a bennünk rejlő tudatos vásárlóhoz.
Szempontok
Ha ezekkel a dolgokkal tisztában vagyunk, nézzük is meg témánk fő tárgyát, hogy akkor mit is vegyünk, mire figyeljünk oda, ha fogyni szeretnénk?

  1. Szempont: A lehető legkevésbé legyen feldolgozva
    Igen, ugyanis azok az ételek, amik már valamilyen készültségi állapotban vannak tuti biztos rejtenek magukban nem kívánt kalóriákat. Vegyük például a konzerveket, amikhez szinte mindig adagolnak cukrot, vagy ha azt nem is, a magas só tartalmuk sem a legegészségesebb. A fixek és alapporok ugyancsak tartalmaznak cukrot és/vagy keményítőt, de még zsiradékot is, így nem igazán nevezhetőek ezek az ételek fogyókúrásnak. Tehát igyekezzünk friss élelmiszereket választani, nyers húst, friss, vagy mirelit zöldséget, friss vagy szárított fűszereket.
  2. Szempont: Light? Szénhidrátcsökkentett?
    A light jelzés alapvetően a zsírcsökkentett termékekre utal, a szénhidrátcsökkentett talán egyértelmű. Azért érdemes egy kalap alatt emlegetni őket, mert hasonló mechanizmus alapján működnek. A tápanyagprofilja az ételeknek megváltozik általuk, ha kevés a zsír, akkor arányaiban megnövekszik a fehérje és szénhidráttartalom, de ha csökken a cukor/szénhidrát, akkor a fehérje és zsír fog megnövekedni. Azért érdemes erre odafigyelni, mert sok light termék, tartalmazhat kimondottan sok cukrot, és így nem igazán fogyókúrás az adott étel, de a szénhidrát csökkentett kenyerek is – rosszabb esetben – magasabb zsírtartalommal bírnak.
  3. Szempont: Zsírszegény hús és tejtermék
    Bár a csirkemellet nem mindenki részesíti előnyben, diéta alatt mégiscsak ez az egyik legjobb választás, mert kevés zsírt, de sok, jó minőségű fehérjét tartalmaz. De ha unjuk már a csirkét, hasonló tulajdonságokkal bír a pulykamell és a nem túl zsíros halak is. Igyekezzünk kerülni a sertés- és marhahúst, ugyanis ha a látható zsírt el is távolítjuk, a húst átszövik a zsírsejtek. Persze heti egyszer beleférnek ezek is, de ne vigyük túlzásba, sok kalóriát takaríthatunk meg ezek kerülésével. A tejtermékek hasonló kategória alá esnek, a 1,5%-os tej, a 12%-os tejföl és a 10%-os tejszín használatával komoly mennyiségű kalória eshet ki a napi bevitelből.
  4. Szempont: Sok-sok rost
    Teljeskiőrlésű péksütemények, friss zöldség és gyümölcs! Válasszunk ezek közül, persze a péksütemények alatt a sós árukat részesítsük előnyben. A magvak persze nagyon egészségesek, és mértékletes fogyasztásuk előnyös diéta alatt is, de ha kenyeret, zsömlét, kiflit választunk, inkább kerüljük a magosokat, és mi magunk gondoskodjunk mérhető mennyiségről. A zöldségeket, gyümölcsöket frissen, nyersen fogyasztani a legjobb, de főzelék, párolt zöldség formájában is egészséges és alacsony kalóriatartalmú köret. Mivel a rost vizet köt meg, mely során térfogata nő, hamarabb érezzük eltelve magunkat, így kisebb az inger nagy mennyiségű étel elfogyasztására, nem mellesleg a rostok nem adnak energiát, csak a bélbaktériumaink tudják hasznosítani, de nekik nagyon is hasznos, ezzel erősítve immunrendszerünket. Figyeljünk oda azonban a bőséges folyadékfogyasztásra, mert szélsőséges esetben a szervezetünktől is elveszi a vizet.

Tehát, ha vásárolunk legyünk észnél, nem biztos, hogy a tévében reklámozott karcsúsító müzli valóban diétás. Ha kevés az időnk főzni, ezért gyakrabban nyúlunk a kényelmi termékekért a boltban, akkor most keressünk gyors, egyszerű recepteket. Így nem csak finom, egészséges ételeket készíthetünk, de sokkal jobban tudjuk mit eszünk meg, ezáltal egy sokkal tudatosabb élet útján haladva juthatunk el a kitűzött célig.

Kapcsolódó bejegyzések:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.