Csajok Fogyókúra és Életmód Klubja!

Hogyan tervezzem meg a heti menümet?

Ha menütervezésről van szó, érdemes tudni, hogy a dietetikusok és élelmezésmenedzserek (ők irányítják a nagyobb élelmezési egységeket, mint például az kórházi konyhát) tanulmányai nagy része erről szól, vagyis az étlaptervezésről. Ebből talán érezhető, hogy ez a kérdés nem is olyan egyszerű, hisz ha igazán be akarunk tartani minden szabályt, ami az egészség irányába mutat, akkor órákat ülhetnénk két hét menüje felett, és böngészhetnénk a lehetetlenebbnél lehetetlenebb recepteket a neten. Emellett az is nagy befolyással bír, hogy kinek készül a menü, milyen ételeket szeret, hogy milyen élelmiszerbeszerzési lehetőségei vannak, valamint, hogy milyen hozzávalókat engedhet meg magának. Az alapszabályok viszont nagyjából mindig ugyanazok, ha menüt tervezünk, ami talán kiindulópontnak megfelelő, lássuk ezeket! (tovább…)


Az első 5 lépés, mely megalapozza a diétádat

Hízni sokkal könnyebb, mint fogyni, rossz, lusta szokásokat sokkal könnyebb magunkévá tenni, mint a helyes és egészséges életmód összetevőit, hisz általában több időt igényel egy meleg ebéd elkészítése, mint a pizzarendelés, és jelentősen több energiát emészt fel a rendszeres mozgás, mint a tévé előtt tespedés. Az egészséges élethez vezető úton azonban nem is olyan nehéz elindulni, mint azt hisszük. Nézzük, mi az az első öt lépés, amivel megalapozhatjuk az életmódváltásunkat? (tovább…)


Mozgás nélkül is sikerülhet?

A táplálkozás és a mozgás kéz a kézben járnak, ha egészséges életmódról beszélünk. Természetesen lehet fogyni koplalással, és lehet fogyni napi 10 km-es futással is, de egyik sem olyan hatékony, pláne nem olyan egészséges, mintha egy jól megtervezett diéta mellé megfelelő mennyiségű és minőségű mozgás társul. Ebben leginkább egy személyi edző tud segíteni, ha igazán gyors és látványos eredményre vágyunk, nem is az én feladatom pontos instrukciókat adni ezzel kapcsolatban, de magát a tevékenységet azért igyekszem propagálni egy kicsit. (tovább…)


Vacsorázz, mint a koldus?

Miután elfogyasztottuk jelentős mennyiségű reggelinket és ebédünket, vacsorára már jobb, ha csak a morzsákon tengődünk? A népszerű szólás: „Reggelizz, mint a király, ebédelj, mint a polgár, vacsorázz, mint a koldus!” újabb hibás állítást közöl, hisz ha az ember fogyni akar sem kell vacsorára kevéssel beérnie. Sokkal inkább az a fontos, hogy mit és mikor, nem feltétlenül a mennyiség a legfőbb szempont. (tovább…)


Ebédelj, mint a polgár?

A reggeli után természetesen az ebéd jön, és a királyi lakoma után egy szerényebb, de bőséges étkezésre buzdít a jól ismert szólás. Amint azt előző cikkünkben kifejtettük azonban, hogy a reggeliről szóló rész nem állja meg teljesen a helyét, úgy ahhoz mérten az ebédre sem egészen igaz. Ha a hasonlatokat mennyiségekre váltjuk, tehát a királyi lakoma tápanyag és energia tekintetében többet jelöl, mint a polgári étkezés, akkor a valóságban inkább fordítva lenne igaz ez az állítás. A nap folyamán az ebédnek kell a legkiadósabbnak lennie, persze ez nem azt jelenti, hogy mindenből két adagot lehet ilyenkor enni, a mértéket ekkor is meg kell tartani. (tovább…)


Reggelizz, mint a király?

„Reggelizz, mint a király, ebédelj, mint a polgár, vacsorázz, mint a koldus!”

Az ismert mondás szerint reggelire jól bekéne lakomáznunk, az ebédet már nem kéne túlzásba vinnünk, vacsorára pedig kenyeret kéne ennünk vízzel. Ez egy igen egyszerű szabálynak tűnik, de az egészséges napi étkezésnek nem így kéne felépülnie, pláne nem akkor, ha az ember fogyni akar. Hol van hát a hiba, és mi lenne az ideális? Kezdjük a reggelivel: (tovább…)


A túlsúly hatása a szervezetünkre

Azon kívül, hogy nem szép, még árt is. Igen sajnos az elhízásról nem igazán mondhatunk semmi pozitívat, ami esetleg enyhítené a túlsúllyal rendelkező emberek lelkét. Mert hát nem csak a tükörbe nézve kaphat az ember szívrohamot, amikor meglátja terjedelmes hurkáit, de az idő múlásával, és a zsírpárnák gyarapodásával, az érrendszerben végbemenő káros folyamatok hatására is erre a sorsa juthat. Számos egészségügyi kockázat, lehetetlen ruhaméretek, különféle, drága gyógyszerek és fecskendők sora várhat egy elhízott emberre, ami nem csak tükörben látszik meg. De mik ezek a kockázatok? (tovább…)


Cukor helyett II – Mesterséges édesítőszerek

Aszpartám, Aceszulfám-K, Ciklamát, Szacharin, Szukralóz, Neotám… A nevük sem valami bizalomgerjesztő, de még tudni is róluk, hogy lényegében laboratóriumban hozták őket létre, és ilyen formában a természetben sehol sem találhatóak meg. De akkor miért vannak tele a light üdítők ezekkel az anyagokkal? Miért engedélyezhetik őket, ha olyan hátborzongató hírek terjednek róluk, hogy elősegíthetik a rákos elváltozások kialakulását? Na igen, a média és a mindenféle ellenérdekelt lobbik meghozták eredményüket, és sikerült inkább méregként, mint hathatós cukorpótlóként beállítani ezeket az édesítőszereket. De nézzük csak mik is ezek, hogyan lehet őket alkalmazni, hogyan nem, és milyen mellékhatásaik lehetnek. (tovább…)


Életmódváltás vs. Fogyókúra

Az életmódváltás és a fogyókúra közötti különbségek meghatározása talán senkinek nem okoz különösebb nehézséget. Igen egyértelmű, hogy az életmódváltásnak egy hosszútávú, igazság szerint hátralévő életünkre szóló dolognak kéne lennie, a fogyókúra viszont csak egy időszakos állapot, gyors, szemléletes eredmény elérése érdekében. De mit rejtenek igazából ezek a szavak? Ennek jártam utána! (tovább…)


Eperszezon

Itt a nyár, itt a szép idő, és itt az eperszezon. Kiszabadulnak az út szélére az eperárusok, elönti a zöldségeseket az eperillat és gusztán sorakoznak a gyönyörű, piros gyümölcsök a standokon arra várva, hogy haza vigyük őket. De mindamellett, hogy szépek és finomak, értékes, szervezetünkre igen sok pozitív hatással is bírnak. Lássuk hát ezeket! (tovább…)


Az ideális testsúlyvesztés üteme

„10 kg-tól szabadulhat meg, ha ezt a diétát követi és megveszi hozzá ezt a port!” – ezek a jól hangzó ígéretek folynak manapság már a csapból is. Nyakunkon a bikiniszezon, de a télen felszaladt plusz kilók még mindig nem vettek könnyes búcsút tőlünk, s most a tükörbe se merünk nézni. Mi sem lenne hát gyorsabb és egyszerűbb, mint a turbódiéta, koplalás és eszeveszett futkorászás a kondi futópadján, hogy csúcsformába hozzuk magunkat? Talán megoldást nyújthat jelenlegi problémánkra, mert valóban veszítünk jó pár kilót, de hosszútávú következményei nagyon is károsak lehetnek, az ilyen gyors ütemben történő súlyvesztésnek. (tovább…)


Cukor helyett I. – Természetes édesítőszerek

A cukor, a cukor… minden diéta megrontója, minden fogyni vágyó ellensége, mi legyen veled? Előző bejegyzésünkben már volt szó arról, hogy ha fogyni szeretnénk, előnyös, ha elsőként a finomított szénhidrátokról, köztük is a kristálycukorról teszünk le. Ez azonban azt jelentené, hogy ihatnánk üresen a teát, feketén a kávét, messzire kerülhetnénk a cukrászdákat és a szülinapi zsúrokat, mert hát a kísértésnek nehéz ellenállni. Talán nem újdonság azonban senkinek az édesítőszerek azon jótékony hatása, hogy felment minket ezen kerülőutak taposásától. Sokan azonban félnek ezek használatától, a különféle negatív híresztelések miatt, melyeknek nagy része, csak félreértésből, vagy felesleges felnagyításokból származik. Nézzük hát először is a természetes édesítőszerek tulajdonságait. (tovább…)


Számoljam a kalóriákat?

Miről is kéne szóljon egy életmódváltás? Arról, hogy változtatsz, hogy addigi káros szokásaidat, mint a dohányzást, tévé előtt tespedést, nagy mennyiségű rágcsa fogyasztását elhagyd, és helyettük egészséges szokásokat vezetsz be az életedbe. Ennek a folyamatnak azonban nem szabad egy nyögvenyelős, muszáj dolognak lennie, nem sanyargathatjuk se a lelkünket, se a testünket. Nem állíthatunk olyan szabályokat és célokat magunk elé, melyeket kivitelezése nehéz, vagy esetleg lehetetlen számunkra, így tehát nem nehezíthetjük meg napi rutinunkat olyan dolgokkal, mint például a pontosan vezetett kalóriaszámolás, ha nem fér bele az időnkbe vagy nincs rá energiánk. De akkor miért akarja mindenki számolni a kalóriákat? (tovább…)


A csúf, a gonosz és a finomított szénhidrát

Az egyik legfelkapottabb téma manapság a táplálkozás terén a szénhidrát. A kristálycukrot és a fehérlisztet úgy üldözik egyes fanatikusok, mintha legalábbis máglyahalált érdemelnének és százszámra jelennek meg azokat helyettesítő alternatívák, persze borsos áron. Egyre több szénhidrátcsökkenetett termék színesíti az üzletek kínálatát és egyre csak kúszik be a köztudatba a „lowcarb” (csökkentett szénhidrát) mozgalom „le a cukorral, le a liszttel” lobbija. Térjünk most vissza a 21. századba és hagyjuk a boszorkányüldözést, lássuk mivel is van dolgunk. (tovább…)


Miben tud nekem segíteni a dietetikus?

Amikor az ember eljut odáig, hogy addigi életmódján változtatnia kell, első útja az internet rejtelmei közé vezet. Rendkívül pozitív, hogy ma már az ember bármilyen témában találhat eszméletlen mennyiségű információt, és miért is lenne ez másképp a táplálkozással, diétával, mozgással kapcsolatban? De ne feledkezzünk meg róla, hogy ez a rengetek információ a kárunkra is válhat, hisz nem csak hasznos diétás tippeket találhatunk kedvenc böngészőnk segítségével, hanem olykor értékes élelmiszerek elhagyásáról, értelmetlen sanyargatásról, vagy legsúlyosabb esetben akár káros mellékhatású tanácsokról is olvashatunk. Ki-ki maga dönti el, hogy kezd bele, melyik fogyókúrát követi valamint, hogy mi kerül az asztalára, de fel merül a kérdés, hogy vajon ez így jó-e, helyes-e, és tényleg ez a legjobb és a legtöbb, amit az ember az egészségért tehet?

(tovább…)


« Előző bejegyzés

   Minden jog fenntartva © FogyókúraBlog.hu |Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes & HonlapKuckó.hu | Kapcsolat
   A blogon megjelenő cikkek tájékoztató jellegűek, azok tartalmáért felelősséget nem vállalunk, ezért minden esetben kérd ki orvosod tanácsát is.