Természetes édesítőszerek

A természetes édesítőszerek a mesterséges édesítőszerekkel ellentétben nem terhelik meg a szervezetet hanem jótékony hatásukkal elősegítik annak egészséges működését.

Nemcsak fogyni vágyóknak ajánlott fogyasztásuk hanem mindazoknak  akiknek fontos, hogy minél tovább megőrizzék egészségüket, fittségüket.

Próbáld ki és a számodra megfelelőt használd ételeid ízesítésére bűntudat nélkül!

 

Milyen természetes édesítőszerek vannak?

 

# 1. Méz:

Az egyik legősibb édesítőszer. Kalóriatartalma szempontjából vetekszik a cukorral, de mivel egyszerű cukrokat tartalmaz ezért gyorsan felszívódik és nem raktározódik a szervezetben.
A méz kb.190 darab a szervezetnek hasznos tápanyagot tartalmaz ( aminosavak, vitaminok, enzimek ).
Jótékony hatása: Erősíti az immunrendszert, antioxidáns, fokozza a teljesítőképességet, antibakteriális, nyugtatja az idegrendszert.

 

#2. Stevia:

Dél- Amerikában őshonos a Stevia Rebaudiana Bertoni nevű növény, melyet már az őslakosok is előszeretettel használtak édesítésre, bőrbetegségek kezelésére.

Ebből a növényből állítják elő a hagyományos cukortól 300 x édesebb Stevia kivonatot, mely gyógynövénynek minősül. Jelenleg Japán a világ legnagyobb Stevia fogyasztó ország, de előszeretettel fogyasztják még Kanadában, Hollandiában, Németországban, Svácjban, Franciaországban is.
A stevia jótékony hatásai a szervezetre: Csökkenti a vérnyomást, nem emeli meg a vércukorszintet ezért cukorbetegek és fogyókúrázók is bátran fogyaszthatják. Antibakteriális, javítja a bélműködést és az emésztést, étvágycsökkentő.
Sütéshez-főzéshez egyaránt használhatjuk, kivéve a kelt tésztákhoz mert vele nem fog megkelni a tésztánk.

 

#3. Xilit:

A xilit olyan természetes édesítőszer mely megtalálható szinte minden gyümölcsben és zöldségben, sőt kis mennyiségben szervezetünk is termeli.
A kereskedelemben kapható xilitet nyírfakéregből vagy kukoricacsutkából állítják elő, melynek szénhidrát tartalma mintegy 75 %-kal, kalóriatartalma pedig 40 %-kal alacsonyabb mint a hagyományos cukoré.
Cukorbeteget és fogyókúrázók legjobb barátja hiszen adagolása egyenlő a cukoréval mégis sok pozitív hatása van a szervezet egészséges működésének elősegítésére, fenntartására.
Mivel lassan fokozatosan szívódik fel ezért nem emeli meg hirtelen a vércukor és inzulin szintet ennek hatására elkerüljük ezek hirtelen fel-le történő ingadozását, ezáltal csökkenti és késlelteti az éhségérzetet.
Fogyasztásával hozzájárulunk fogaink épségének megőrzéséhez mivel a xilit meggátolja a szánkban lévő baktériumok savtermelését, csökkenti a lepedékképződést, elősegíti az ásványi anyagok beépülését a fogzománcba.
A xilitet felhasználhatjuk sütemények, torták, kekszek, gyümölcsök, gabonafélék és meleg italok ízesítésére. Kelt tészták, kenyerek sütésére alkalmatlan mivel az élesztő nem tudja lebontani.
Felhasználáskor ügyelni kell, hogy ideg italok mint például a limonádé elkészítéséhez szükséges xilit mennyiség hasmenést okozhat, míg szervezetünk hozzá nem szokik, ezért célszerű fokozatosan beépíteni étrendünkbe.

 

# 4. Eritritol:

Az eritritol természetes cukoralkohol, mely csak kinézetében hasonlít a cukorhoz, de 30-35 %-kal kevésbé édes és szinte nulla kalóriát tartalmaz ( 1 g / kb 0,2 kalória ). Néhány gyümölcsben természetes formában is megtalálható ( pl. körte, szőlő, dinnye).
A legnagyobb része felszívódik a vékonybélben és kb. 90 %-a 24 órán belül távozik a vizelettel.
Nem emeli meg a vércukorszintet ezért cukorbetegek is fogyaszthatják. Nem okoz fogszuvasodást, sőt xilittel kombinálva hatékonyan védi a fogunk épségét.
Gátolja a gombák szaporodását ezért candida diéta során is nyugodtan fogyasztható.
Használhatjuk sütéshez, főzéshez.

 

# 5.  Juharszirup

Az Észak-Amerikai indiánok közkedvelt édesítőszere volt, melyet igen egyszerű módon nyertek ki a juharfából. Egyszerűen egy lyukat fúrtak a fa törzsén, melyből már csordogált is az édes nedű amit vödrökbe fogtak fel. Számos szakértő vizsgálata támasztja alá, hogy ily módon a fa nedvének mindössze 10 %-át sikerül kinyerni ezért a fa élettartamát ez az eljárás nem rövidíti le.
A juharfa nedve értékes tápanyagokat, ásványi anyagokat, cukrot és vizet tartalmaz. Ahhoz, hogy juharszirupot kapjunk koncentrálni kell a fa nedvét. 1 liter juharszirup előállításához 40 liter nedűre van szükség. A juharszirup íze, színe függ az időjárástól és a fától de mindegyik változata könnyen emészthető, nagy mennyiségben tartalmaz vitamint ( B-, A-vitamin, folsavat ), ásványi anyagot, aminosavakat.
 
Te mivel édesíted ételeidet a fogyókúra során?

Kapcsolódó bejegyzések:

24 hozzászólás




  1. Eddig bizony mesterséges édesítőt használtam. abban a hitben, hogy egészséges. Mától a mézet helyezem előtérbe, de szívesen kipróbálnám a juharszirupot is, bár még nem figyeltem fel rá a boltokban. A végső elhatározásom édesítés területén: magyar termelői méz. Viszont még nincs tapasztalatom a mézzel történő édesítés alkalmazásáról, akinek már van kérem ossza meg velünk.

    Válasz





















Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.